کتاب تحول دیجیتال در اقتصاد و گردشگری

عصر جدید به عصر اطلاعات و ارتباطات و یا ([1] IOE) شهره است. به­ طور کلی، قرن اخیر در درون خود اتفاقات عجیب و گوناگونی را جای داده است، به ­طوری ­که زمان و مکان در هم شده و به یک نقطه رسیده­ و بنا به قولی یک دهکده جهانی[2] شکل گرفته است. در این میان، بر طبق نظریه ژوزف شومپیتر[3]، شالوده رشد و توسعه اقتصاد، اختراع کالاهای جدید، بازارهای جدید و غیره بوده و از همه مهمتر، تکنولوژی به ­عنوان موتور محرک رشد و توسعه ­ی اقتصادی محسوب می­ گردد­.

برای ادراک صحیحی از روندی که امروزه جهان در حال طی کردن آن است و همچنین کاربرد­های تکنولوژی در علم اقتصاد، باید مفهوم تحول دیجیتال در اقتصاد که منتهی به واژه­ ی اقتصاد دیجیتال[4] هست را شناخته و مورد بررسی قرار بدهیم. اقتصاد دیجیتال در واقع شامل تمام فعالیت­ های اجتماعی و اقتصادی است که بر­ روی شبکه‌های مخابراتی توسط نرم افزارهای مختلف و با استفاده از داده­ های بزرگ[5] انجام می­ گیرد، مورد خطاب قرار داده می­ شود. آماری برآوردی از شرکت سیسکو[6] بیان می­دارد که 14 هزار میلیارد دلار ارزش فرصت­ هایی است که در اثر تحول دیجیتال در طی پنج سال آینده در جهان ایجاد خواهند گردید.

اما از طرفی در سال­ های اخیر، حکمرانی خوب[7] به­ عنوان موضوعی داغ در مدیریت بخش دولتی تبدیل شده است و این به جهت نقش مهمی است که دولت در سلامت جامعه ایفا می­نماید. مطالعات و آمارهای جهانی حاکی از آن است که حکمرانی خوب از مهمترین عوامل در کشورهای درحال توسعه قلمداد گردیده و حکمرانی خوب به عنوان چهارچوبه ­ای مستحکم از توسعه لقب گرفته است. این اصطلاح توسط اتحادیه اروپا[8] اینگونه تعریف می ­گردد که حکمرانی خوب عبارت است از: مدیریت شفاف و پاسخگو در کشور با هدف اطمینان از توسعه اقتصادی و اجتماعی عادلانه و پایدار.

از سویی دیگر، امروزه موضوع گردشگری[9] به یکی از موضوعات جذاب و مورد بحث اساتید، دانشجویان و محققان تبدیل گشته است. با توجه به آمار منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری[10]، در سال 2017م، در مجموع یک میلیارد و 323 میلیون نفر توریست‌ برای بازدید از مقاصد سایر کشورها خاک کشور خود را ترک کردند؛ که این آمار برای سال 2018 م، حدود 6 درصد افزایش داشته و یک میلیارد و 400 میلیون نفر گزارش شده است. با پیش­بینی ­های صورت گرفته این مهم در سال 2030 به یک میلیارد و 800 میلیون نفر توریست در سراسر جهان خواهد رسید.

صنعت گردشگری یکی از بخش­های اقتصادی هست که می­تواند به ­عنوان صنعت پاک مطرح گردد و باعث افزایش درآمدهای ارزی شده و سهم شایسته ­ای را در بهبود اشتغال و درآمدزایی ایفا نماید. این صنعت به­ عنوان صنعتی است که صنایع داخلی وبین­ المللی را به سمت جلو سوق می­ دهد، چرا که افزایش ورود گردشگر باعث درخواست کار در میهمانداری هواپیما، کار در هتل، آموزش زبان انگلیسی، کار در آژانس مسافرتی[11]، کارمند وزارت امور خارجه[12]، عکاسی، راهنمای تور، حمل و نقل، بیمه[13]، صنایع دستی و غیره می‌شود. بنا به همین دلیل اساسی و مهم است که این مقوله برای کشورهایی که با معضل بیکاری مواجه ­اند بسیار مفید واقع می ­گردد. امروزه این صنعت نقش برجسته ­ای را در اقتصاد جهانی برعهده داشته و اکثریت کشورهای دنیا درصدد آن هستند تا سهم خود را از بازار گردشگری افزایش و ارتقاء بدهند.


“پوشیده نیست که شاید نتوان آینده ­ا­ی ایده ­آل داشت – که این امر شامل صنعت گردشگری و اقتصاد دیجیتال و عوامل گوناگون وابسته به شرایط محیطی می­ گردد- ولی می­توان آینده­ای واقعی را به ­تصویر کشید. لذا کتاب حاضر، به نوبه ­ی خود می­تواند برای علاقه ­مندان به یکی از صنایع بزرگ جهان و نیز علاقه ­مندان به تکنولوژی مفید باشد”


[1] Internet of Every Thing

[2] Global Village

[3] Joseph Schumpeter

[4] Digital Economy

[5] Big Data

[6] CISCO

[7] Good Goverance

[8] European Union

[9] Tourism

[10] UNWTO

[11] Travel Agency

[12] State Department

[13] Insurance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با من

جهت هماهنگی مشاوره لطفاً این فرم رو پر کنید

اگر شرایط خاصی هست میتونید از طریق دسترسی های سریعتر بامن (از طریق صفحه تماس بالای سایت) استفاده کنید. با احترم.

سید محمدقائم ذبیحی

فریلنسر و دانشجو رشته اقتصاد

آی دی تلگرام

SMQZABIHI@

ایمیل

SMQ.ZABIHI@mail.um.ac.ir