کتاب تحول دیجیتال در اقتصاد و گردشگری

عصر جدید به عصر اطلاعات و ارتباطات و یا ([1] IOE) شهره است. به­ طور کلی، قرن اخیر در درون خود اتفاقات عجیب و گوناگونی را جای داده است، به ­طوری ­که زمان و مکان در هم شده و به یک نقطه رسیده­ و بنا به قولی یک دهکده جهانی[2] شکل گرفته است. در این میان، بر طبق نظریه ژوزف شومپیتر[3]، شالوده رشد و توسعه اقتصاد، اختراع کالاهای جدید، بازارهای جدید و غیره بوده و از همه مهمتر، تکنولوژی به ­عنوان موتور محرک رشد و توسعه ­ی اقتصادی محسوب می­ گردد­.

برای ادراک صحیحی از روندی که امروزه جهان در حال طی کردن آن است و همچنین کاربرد­های تکنولوژی در علم اقتصاد، باید مفهوم تحول دیجیتال در اقتصاد که منتهی به واژه­ ی اقتصاد دیجیتال[4] هست را شناخته و مورد بررسی قرار بدهیم. اقتصاد دیجیتال در واقع شامل تمام فعالیت­ های اجتماعی و اقتصادی است که بر­ روی شبکه‌های مخابراتی توسط نرم افزارهای مختلف و با استفاده از داده­ های بزرگ[5] انجام می­ گیرد، مورد خطاب قرار داده می­ شود. آماری برآوردی از شرکت سیسکو[6] بیان می­دارد که 14 هزار میلیارد دلار ارزش فرصت­ هایی است که در اثر تحول دیجیتال در طی پنج سال آینده در جهان ایجاد خواهند گردید.

اما از طرفی در سال­ های اخیر، حکمرانی خوب[7] به­ عنوان موضوعی داغ در مدیریت بخش دولتی تبدیل شده است و این به جهت نقش مهمی است که دولت در سلامت جامعه ایفا می­نماید. مطالعات و آمارهای جهانی حاکی از آن است که حکمرانی خوب از مهمترین عوامل در کشورهای درحال توسعه قلمداد گردیده و حکمرانی خوب به عنوان چهارچوبه ­ای مستحکم از توسعه لقب گرفته است. این اصطلاح توسط اتحادیه اروپا[8] اینگونه تعریف می ­گردد که حکمرانی خوب عبارت است از: مدیریت شفاف و پاسخگو در کشور با هدف اطمینان از توسعه اقتصادی و اجتماعی عادلانه و پایدار.

از سویی دیگر، امروزه موضوع گردشگری[9] به یکی از موضوعات جذاب و مورد بحث اساتید، دانشجویان و محققان تبدیل گشته است. با توجه به آمار منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری[10]، در سال 2017م، در مجموع یک میلیارد و 323 میلیون نفر توریست‌ برای بازدید از مقاصد سایر کشورها خاک کشور خود را ترک کردند؛ که این آمار برای سال 2018 م، حدود 6 درصد افزایش داشته و یک میلیارد و 400 میلیون نفر گزارش شده است. با پیش­بینی ­های صورت گرفته این مهم در سال 2030 به یک میلیارد و 800 میلیون نفر توریست در سراسر جهان خواهد رسید.

صنعت گردشگری یکی از بخش­های اقتصادی هست که می­تواند به ­عنوان صنعت پاک مطرح گردد و باعث افزایش درآمدهای ارزی شده و سهم شایسته ­ای را در بهبود اشتغال و درآمدزایی ایفا نماید. این صنعت به­ عنوان صنعتی است که صنایع داخلی وبین­ المللی را به سمت جلو سوق می­ دهد، چرا که افزایش ورود گردشگر باعث درخواست کار در میهمانداری هواپیما، کار در هتل، آموزش زبان انگلیسی، کار در آژانس مسافرتی[11]، کارمند وزارت امور خارجه[12]، عکاسی، راهنمای تور، حمل و نقل، بیمه[13]، صنایع دستی و غیره می‌شود. بنا به همین دلیل اساسی و مهم است که این مقوله برای کشورهایی که با معضل بیکاری مواجه ­اند بسیار مفید واقع می ­گردد. امروزه این صنعت نقش برجسته ­ای را در اقتصاد جهانی برعهده داشته و اکثریت کشورهای دنیا درصدد آن هستند تا سهم خود را از بازار گردشگری افزایش و ارتقاء بدهند.


“پوشیده نیست که شاید نتوان آینده ­ا­ی ایده ­آل داشت – که این امر شامل صنعت گردشگری و اقتصاد دیجیتال و عوامل گوناگون وابسته به شرایط محیطی می­ گردد- ولی می­توان آینده­ای واقعی را به ­تصویر کشید. لذا کتاب حاضر، به نوبه ­ی خود می­تواند برای علاقه ­مندان به یکی از صنایع بزرگ جهان و نیز علاقه ­مندان به تکنولوژی مفید باشد”


[1] Internet of Every Thing

[2] Global Village

[3] Joseph Schumpeter

[4] Digital Economy

[5] Big Data

[6] CISCO

[7] Good Goverance

[8] European Union

[9] Tourism

[10] UNWTO

[11] Travel Agency

[12] State Department

[13] Insurance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سید محمدقائم ذبیحی

فریلنسر و دانشجو رشته اقتصاد

آی دی تلگرام

SMQZABIHI@

ایمیل

SMQ.ZABIHI@mail.um.ac.ir