کتاب انرژی شیل آمریکا و اقتصاد جهانی

یک مقدمه خوب در مورد گاز شیل و شکست هیدرولیکی[1]، از جمله نقشه انرژی شیل (‏گاز و نفت) ‏مناطق تولید­کننده در ایالات‌متحده، می‌تواند در وب­سایت اداره اطلاعات انرژی یافت شود. گاز شیل و نفت شیل (‏که در مجموع به­عنوان انرژی شیل شناخته می‌شوند)‏، که مدّت‌ها منابع هیدروکربن “غیر متعارف” در نظر گرفته می‌شدند، اکنون به­سرعت در­حال­توسعه هستند. انرژی شیل نشان‌دهنده یک منبع سوخت فسیلی قابل‌توجه برای گرمایش، تولید برق، سوخت حمل­و­نقل و استفاده صنعتی است.

گاز طبیعی (‏در درجه اول متان) ‏انتشار بسیاری از آلاینده‌ها در هوا را نسبت به زغال‌سنگ- به­عنوان منبع سوخت- کاهش می‌دهد و توسط بسیاری به­عنوان “سوخت جهانی” در آینده انرژی با کربن کم‌تر دیده می‌شود. ذخایر گاز شیل در ابعاد، عمق و کیفیت در سراسر ایالات‌متحده متفاوت است. برخی از این سپرده‌ها در درجه اول در یک ایالت رخ می‌دهند، مانند: بارنت شیل در تگزاس. برخی دیگر مانند مارکلوس شیل چندین ایالت از جمله نیویورک، پنسیلوانیا و ویرجینیای غربی را تحت پوشش قرار می‌دهد. مارکلوس شیل در حال حاضر به­عنوان بزرگ‌ترین منبع بالقوه گاز شیل در نظر گرفته می‌شود و نزدیک به مراکز بزرگ تقاضای انرژی در شمال شرق است. ​

از اواخر دهه اول قرن بیست و یکم، رشد گاز شیل از حدود صفر به بیش از ۲۰ % از کل تولید گاز طبیعی ایالات‌متحده در کم‌تر از 5 سال تبدیل گشته است. مارکلوس و اوتیکا شیل از بازیگران حاشیه‌ای در بازار گاز آمریکای­شمالی به بازیگران اصلی در بخش گاز طبیعی که به­سرعت در حال جهانی شدن است تبدیل شده‌اند. رشد تولید گاز شیل در حال حاضر تاثیرات قابل‌توجهی داشته‌است، از جمله اینکه ایالات‌متحده را بیش از ۹۵ % به خود اختصاص داده‌است. ایالات‌متحده صادرات را نیز آغاز کرده‌است، و مقادیر قابل‌توجهی گاز هم برای کانادا و هم برای مکزیک می­فرستد. همه شواهد حاکی از آن است که پتانسیل منابع در آمریکای شمالی به اندازه کافی بزرگ است تا سطوح مصرف افزایش‌یافته را برای چند دهه حفظ کند (‏اندازه دقیق منابع قابل استخراج از لحاظ اقتصادی به دانش در حال ظهور در مورد تشکیلات زمین‌شناسی و پیشرفت در حفاری و فن‌آوری‌های استخراج بستگی دارد)‏.

“از این رو، در این کتاب به بررسی انرژی شیل و پیامدهای تجاری و ژئوپتیک انقلاب شکستن هیدرولیکی پرداخته خواهد شد. این کتاب از سه فصل تقریبا مجزا تشکیل شده است. به لحاظ بار محتوایی و مفاهیم به­کار گرفته شده، خواندن این کتاب به اساتید، دانشجویان و علاقه­مندان به حوزه اقتصاد نفت و گاز و نیز اقتصاد انرژی پیشنهاد داده می­شود.”


[1]Hydraulic fracturing : شکست هیدرولیکی گرچه مبحثی فنی است و توضیح آن نیازمند تسلط مخاطبان به مباحث مهندسی است اما به زبان ساده باید گفت: در این روش، آب با فشار بالا از طریق چاه­های حفر شده به سطح سنگ اصابت کرده و با فشاری که به سنگ می آورد، قسمتی از سنگ را خرد کرده و نفت را آزاد می­کند.

اولین تجربه من ازترجمه کتاب در کنار یکی از دوستان باتجربه و کاردرستم در زمینه زبان انگلیسی و اقتصاد

مشاهده اطلاعات این کتاب در سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران

تاریخ چاپ: اواخر تابستان 1399
مشاهده اطلاعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سید محمدقائم ذبیحی

فریلنسر و دانشجو رشته اقتصاد

آی دی تلگرام

SMQZABIHI@

ایمیل

SMQ.ZABIHI@mail.um.ac.ir